Yritykseni on neljäs ”lapseni”

31.03.2021, Päivi Molari

Oli vuosi 2006, kun päätin perustaa yritykseni Lakiasiaintoimisto Varatuomari Päivi Molarin Savonlinnaan...

Synnytin yritykseni täysin tyhjästä omalla nimelläni, enkä ryhtynyt jatkamaan kenenkään toisen yritystä. Yrittäjyys ei ollut minulle suinkaan sattumaa, vaan tietoinen ja suunniteltu valinta. Ainoastaan aloitusajankohta tuli selvästi aikaisemmin kuin olisin ikinä voinut kuvitella. Perheessäni oli tuolloin kolme pientä lasta, joten olenkin todennut, että yritykseni myötä perheeseeni syntyi neljäs “lapsi”, jonka kehityksestä ja hyvinvoinnista on huolehdittava jatkuvasti. Nuori lapsiperheen äiti ja vaativa, miesvaltaisen alan asiantuntija-ammatti yrittäjänä pienessä maalaiskaupungissa ei ollut varmasti kaikista ”katu-uskottavin” yhdistelmä, mutta itse uskoin siihen, että kovalla työllä yritykselläni on menestymismahdollisuudet.  Suoritettuani asianajajatutkinnon ja tultuani hyväksytyksi asianajajaksi vuonna 2008 yritykseni nimeksi tuli Asianajotoimisto Päivi Molari.

Opiskelija-aikaisilla kalusteilla alkuun

Yrityksen toimitilat olivat ensimmäiset kolme kuukautta vanhan, nyttemmin jo puretun postitalon neljännessä kerroksessa, tyhjyyttään ammottavan kerroksen yhdessä huoneessa. Kalusteina toimivat opiskeluaikaiset työpöytä, kirjahyllyt ja sohva. Niillä pääsin liikkeelle, vaikka joku rohkeni arvostellakin, etteivät kalusteet oikein sovi toimialalleni. Kun Kauppakeskus Kastellin remontti viivästyksen jälkeen syksyllä 2006 valmistui, pääsin muuttamaan toimistoni alkuperäisen suunnitelmani mukaisesti sinne. Kastellista olin vuokrannut toimistohuoneen, jonka sain jaetuksi omaksi työskentelypisteekseni ja neuvottelutilaksi. Kalusteina muutonkin jälkeen toimivat vanhat kalusteeni, mutta uusi iso neuvottelupöytä tuli hankittua. Opiskelija-aikaiset kalusteenikin vaihtuivat tilaisuuden tullen eräältä yritykseltä käytettyinä hankkimiini kaulusteisiin yrityksen lopettaessa toimipisteensä Savonlinnasta.

Toimitilat 1940-luvun Kyrönkartanoon ja sivukonttori Mikkeliin

Kastellin toimitilat palvelivat hyvin vuoteen 2010 asti, kunnes yrityksen ensimmäisen työntekijän, sihteerin palkkaamisen aika tuli ja niin toimistolle löytyivät uudet isommat toimistotilat Talvisalonkadulta. Talvisalonkadulla toimistoomme palkattiin sihteerin lisäksi myös avustava lakimies.

Vuoden 2017 alussa toimitilat vaihdettiin Olavinkadulle 1940-luvulla rakennetun Kyrönkartanon, vanhaa kunnioittaen remontoituun huoneistoon. Remontissa mm. säilytettiin huoneiston alkuperäiset keittiökalusteet, jotka itse omin käsin entisöin ja huoneiston erikoisuutena on alkuperäinen vanha avotakka, jonka sisään olen sujauttanut sähkösydämen. Toimitilamme ovat herättäneetkin asiakkaissamme paljon ihastusta ja kysymyksiä talon historiasta. Kalusteina jatkavat edelleen entiset, suurimmalta osin käytettyinä hankitut, mutta edelleen hyvin palvelevat toimistokalusteemme ja tällä hetkellä yritykseni palveluksessa työskentelee itseni lisäksi asianajoassistentti.

Savonlinna

Savonlinnan toimitilat

Vuonna 2018 huhtikuussa tarinaamme päästiin kirjoittamaan jälleen uusi luku ”neljännen lapseni” eli tuolloin 12-vuotiaan yritykseni saavutettua murrosiän ja löydettyäni yritykselleni sopivat toimitilat Ristimäenkadulta Mikkelistä. Pitkäaikainen suunnitelmani toteutui vihdoinkin ja pääsin avaamaan toimiston myös Mikkeliin, yritykseni pääkonttorin ja postiosoitteen säilyessä kuitenkin Savonlinnassa. Jo yritykseni perinteeksi muodostunutta kierrätyskalusteiden käyttämistä ei tälläkään kertaa unohdettu, vaan Mikkelin toimiston seinälle päätyivät muun muassa koko yritykseni olemassaolon ajan palvellut peili ja jo vuosia aiemmin hankittu, mutta pari vuotta käyttämättömänä paikkaansa odottanut taulu.

Mikkeli

Mikkelin toimitilat

Perinteitä kunnioittava moderni asianajotoimisto

Huolimatta kierrätyskalusteistamme ja perinteitä kunnioittavasta ajattelutavastani olen pitänyt aina huolen siitä, että kehitän ammattitaitoani jatkuvasti ja, että yritykselläni on ajantasaiset tietojärjestelmät ja ohjelmistot sekä muut työvälineet. Tälläkin hetkellä käytössämme ovat kaikki nykyaikaisen tiedonhallinnan ja digitalisaation edellyttämät järjestelmät ja työvälineet, joilla pystymme palvelemaan asiakkaitamme kustannustehokkaasti ja parhaalla mahdollisella tavalla sijaintipaikoista riippumatta. Nykyaikaisista sähköisistä palvelumahdollisuuksistamme huolimatta, emme ole pelkästään “paperiton” etätoimisto, vaan meille voi varata vallitsevana poikkeusaikanakin ajan myös lähivastaanottoon toimistolle.

Tänä vuonna yrityksellä on menossa jo 15. toimintavuosi ja kiitos siitä kuuluu asiakkaillemme. Haluamme olla tulevaisuudessakin luottamuksenne arvoisia ja hoitaa meille uskomanne tehtävät huolellisesti ja vastuullisesti. Meiltä saat asiantuntemusta ammattitaidolla elämäsi kaikissa oikeudellisissa aallokoissa. Tutustu palveluihimme www.paivimolari.fi

 

Tervetuloa asiakkaaksemme!

Päivi Molari

asianajaja, varatuomari